به عشایران برای دفاع از اموال خود،مجوز اسلحه بدهند
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
شناسه : 3255
12
یکی از پیشنهاداتی که می‌توان ارائه داد این است که مجوز اسلحه را به عشایر داد تا بتوانند برای دفاع از خود و اموال خود و به منظور جلوگیری از تعرضات از آن استفاده کنند.
پ
پ

عبدالرزاق چراغی یکی از عشایر خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان شیروان مستقر است، گفت: قرار بر این است تا طی یکی دو هفته آینده به منطقه قشلاقی واقع در استان گلستان کوچ کنیم.

وی افزود: اما طی چند روز گذشته از استان گلستان به ما اطلاع دادند که تمامی اموالم در این استان به دست سودجویان آتش گرفته است و به هنگام مراجعه به آن منطقه شاهد از بین رفتن تمامی اموال خود بودم.

چراغی ادامه داد: در این آتش سوزی که توسط سودجویان رخ داده بود دامداری، انبار علوفه، منزل و حدود ۴۰۰ متر زمین در آتش سوخته بود.

وی اظهار کرد: در کنار اموال بنده، اموال چندین عشایر خراسان شمالی دیگر که در همسایگی بنده بودند در آتش سوخته بود.

چراغی با بیان اینکه همیشه در هنگام کوچ به مناطق قشلاقی به منطقه گوگلان حوالی شهر کلاله سفر می کردیم، تصریح کرد: اما در حال حاضر هیچ چیزی در این منطقه برای کوچ کردن ندارم.

وی توضیح داد: برای ساخت انبار، دامداری و منزل آتش زده شده حدود ۳۰۰ تیرچه استفاده کرده بودم و مقدار زیادی مصالح ساختمانی که تمام آن ها در آتش تبدیل به تلی از خاکستر شدند و برای ساخت مجدد آن ها باید حدود ۸۰ میلیون تومان پول خرج کنم که به هیچ عنوان نمی توانم به آن فکر کنم.

چراغی خاطرنشان کرد: آتش زدن اموال عشایر به وسیله سودجویان طی سه چهار سال اخیر همانند آتشی بوده که به جان عشایر خراسان شمالی افتاده است.

 

قنبرزاده رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص این مشکل تصریح کرد: از سال ۹۱ تاکنون تعرض سودجویان به اموال عشایر خراسان شمالی آغاز شده و طی سال های اخیر این روند افزایش بافته است.

وی تاکید کرد: ابتدا این مشکل در مناطق قشلاقی(استان گلستان) وجود داشت اما اخیرا شاهد اتفاق آن در مناطق ییلاقی(منطقه جرگلان در خراسان شمالی) نیز هستیم.

قنبرزاده با تصریح بر اینکه منفعت طلبی سودجویان سبب شده تا اموال عشایر خراسان شمالی به یغما برود، گفت: به عنوان مثال سودجویان مراتع اختصاص یافته از سوی اداره کل منابع طبیعی به عشایر را آتش می زنند و یا تصرف می کنند تا به مساحت زمین های کشاورزی خود بیفزایند.

وی افزود: افراد سودجویی وجود داشته اند که فقط یک هکتار زمین کشاورزی داشته اند اما با آتش زدن اموال عشایر این استان مساحت زمین های آن ها به ۳۰ تا ۴۰ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ تاکنون ۱۴۳ مورد آتش سوزی اموال عشایر این استان توسط سودجویان گزارش شده است، ادامه داد: میزان خسارت های وارد شده از آن زمان تاکنون به حدود سه میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار کرد: طی سال جاری ۱۷ مورد آتش سوزی اموال عشایر این استان در شهرستان مراوه تپه و ۱۲ مورد در کلاله واقع در استان گلستان و هفت مورد در منطقه جرگلان در خراسان شمالی گزارش شده است.

وی تصریح کرد: عشایر این استان دیگر امیدی برای زندگی ندارند و بیشتر آن ها به علت مشکلات به وجود آمده در حال ترک شغل خود هستند.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل طی ماه گذشته جلسه ای مشترک میان مسئولان ذی ربط خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان برگزار شد اما بعد از آن باز هم شاهد افزایش آتش سوزی ها بودیم، تاکید کرد: دیگر رفع این مشکلات با حضور مدیران کل و یا فرمانداران مقدر نیست و باید وزارت کشور، نمایندگان مجلس و استاندارها پای کار بیایند.

قنبرزاده رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هادی قوامی نماینده اسفراین رئیس فراکسیون عشایری مجلس است اما تاکنون هیچ اقدامی برای حل مشکل عشایر خراسان شمالی نکرده است.

 

دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس همچنین در گفت و گو با خبرنگارما بیان کرد: مشکل موجود را با فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی مطرح و عشایر را با نیروی انتظامی مرتبط ساخته ام و از سوی دیگر موضوع را برای انجام پیگیری و رفع مشکل با استاندار خراسان شمالی اعلام کرده‌ام.

وی ادامه داد: در این ارتباط با نماینده کلاله (واقع در استان گلستان) در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و حتی وزیر کشور، معاون سیاسی وزیر کشور و معاون امنیتی وزیر کشور را نیز به صورت پیامکی از مشکل موجود آگاه ساخته ام.

وی در پاسخ به این سوال که این مشکل چگونه باید حل شود؟ تصریح کرد: تاکنون پیگیری برای حل این مشکل انجام شده است اما مثمرثمر نبوده و یکی از پیشنهاداتی که می‌توان ارائه داد این است که مجوز اسلحه را به عشایر داد تا بتوانند برای دفاع از خود و اموال خود و به منظور جلوگیری از تعرضات از آن استفاده کنند.

۲۴ آبان ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.