ایراد گزارش ۱۲ دستگاه اجرایی پیرامون آسیب های اجتماعی/ پیشگیری اولویت و درمان دغدغه تمامی مجموعه ها
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
شناسه : 2957
16
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ایراد گزارش ۱۲ دستگاه در جلسه کمیسیون، گفت: بر اساس گزارش ها پیشگیری اولویت و درمان دغدغه اصلی همه دستگاهاست.
پ
پ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، ۲۰ تیر ماه) با حضور دستگاه‌ها و متولیان بررسی آسیب‌های اجتماعی برگزار و مسئولان مرتبط نسبت به ارائه گزارش اقدام کردند.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه این جلسه آشنایی دستگاه‌ها و نمایندگان پیرامون موضوع آسیب‌های اجتماعی بود، گفت: در جلسات بعد به طور مفصل‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت اما در شرایط فعلی که بزرگترین قدرت مخرب جهان، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است، مجلس جهت تهیه گزارش مفصل به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: گزارش وزارتخانه ها و دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و … به صورت کامل و کارشناسانه تجمیع و در قالب یک گزارش واحد به هیأت رئیسه جهت ارائه به مقام معظم رهبری تهیه خواهد شد. مسئولان شورای اجتماعی وزارت کشور با اشاره به کاهش آمار رشد آسیب‌های اجتماعی نسبت به سال‌های گذشته گفتند آمارها به خصوص در حوزه سرقت، قتل، تجاوز به عنف از سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین نرخ رشد طلاق توافقی متوقف شده و مجموعه تمهیدات در این زمینه به کار گرفته شده با این حال پیشنهاد می‌شود در مورد شاخص‌ها و آمارهای آسیب‌های اجتماعی توافق شده و ضمن انسجام برنامه‌ها، مدیریت منابع و ایجاد فرصت و زمینه‌سازی برای فعالیت بخش غیردولتی اصلاحات ساختاری جهت جلوگیری از مواضع‌کاری‌ها نیز انجام گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با یادآوری تحلیل گفتمان مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی توسط این وزارتخانه گفت: اطلس آسیب‌های اجتماعی به تفکیک ۱۰ شاخص و  ۱۰ شهرستان در دولت یازدهم تهیه شد؛ همچنین ۱۲۰ موسسه خیریه در اقصی نقاط کشور به حمایت از کودکان بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار پرداخته است.

وی ادامه داد: همچنین کودکان بازمانده از تحصیل به تفکیک شهرستان و جنسیت شناسایی شده و نسبت به حمایت آنها اقدامات لازم صورت گرفته و در حوزه حمایت از کودکان خیابانی نیز شوراهای ساماندهی این کودکان در سال ۹۵ فعال شده است.

مسئولان جمعیت هلال احمر نیز بزرگترین ظرفیت جمعیت را اعتماد مردمی دانسته و تأکید کردند ۲۰۰ کانون دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالیت دارند؛ همچنین در سطح کشور شوراهای مرکزی برای هویت‌بخشی به جوانان در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز در توضیح اقدامات انجام شده و خدمات ارائه شده وضعیت گذشته و فعلی زنان سرپرست خانوار، متکدیان و کودکان کار را یادآور شد و گفت  شهرداری تهران برای سلامت و تحکیم بنیان خانواده گام‌های موثری برداشته است از این رو ۱۵ مددسرا با ظرفیت ۳ هزار نفر راه‌اندازی شده که خدمات بهداشتی، درمانی و تغذیه ای به معتادان و بزهکاران داده می‌شود؛ همچنین حدود سه هزار کودک بی‌سرپرست در مراکز نگهداری و خدمات بهداشتی، آموزشی و درمانی دریافت می کنند.

ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به شاخص‌های حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق و دیگر مسائل آسیب‌های اجتماعی، گفت: وزارت بهداشت و درمان در حوزه این مسائل و مسائل فرهنگی و دانشگاهی، سیمای سلامت ایرانیان، ساختار معاونت اجتماعی و دفتر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی را انجام داده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت و درمان در توضیح سیمای سلامت روانی ایرانیان گفت: سیر صعودی شیوع اختلالات روانی در ایران نشان می‌دهد وضعیت نامناسبی در کشور شکل گرفته که جای نگرانی  بسیار است. متأسفانه در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال این میزان به ۲۳٫۶ درصد رسیده که در آقایان نسبت به خانم‌ها این میزان کمتر است.

ایازی ادامه داد: شایع‌ترین اختلال روانی، اختلالات اضطرابی و خلقی است که عواملی چون بیکاری، طلاق، زندگی شهری، بی‌سوادی و وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین در جامعه در افزایش این اختلالات تأثیر بسیار دارد از این رو  هزار تخت روانی  و ۱۸۰۰ روانشناس در مناطق مختلف به کار گرفته شدند.

هاشمی معاون اجتماعی وزارت علوم نیز با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در دو حوزه ملی و دانشگاهی گفت: در حوزه ملی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها به صورت مجزا آسیب‌های اجتماعی در هر استان مطالعه شده به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ استاد برجسته در این حوزه مشغول به مطالعه است.

معاون اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: در حوزه دانشگاه نیز وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها اقداماتی انجام شده که بر اساس آن اعتیاد، ارتباط با جنس مخالف، طلاق و پرهیز از ازدواج اصلی‌ترین دغدغه‌ها است از این رو فعالیت‌ها با نگاه پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ همچنین کانون‌های دانشجویی برای توسعه عرصه‌های گفت وگو و دفاتر مشاوره‌ای برای بهبود وضعیت در آینده راه‌اندازی شده است.

مسئولان حوزه اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور در این جلسه به تهیه بانک جامع اطلاعاتی در این حوزه اشاره کردند و یادآور شدند: کارهای ملی در این سازمان تقسیم شده و همچنان اولویت با مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های مردمی مرتبط با سازمان نیز به دنبال رفع آسیب‌ها بوده از این رو در ماه مبارک سال جاری ۵۲ هزار مبلغ به سراسر کشور فرستادیم تا ضمن تقویت مباحث دینی و فرهنگی به توجیه هیأت های مذهبی و کانون های فرهنگی بپردازند.

وی ادامه داد: ۹۷۵ سکونتگاه غیررسمی در حواشی شهرهاست که سازمان تبلیغات، پایگاه اجتماعی فرهنگی را در ۳ استان همدان، قزوین و زنجان به صورت پایلوت ایجاد کرده تا به کمک تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت کشور بسته شده به رفع آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

محمدیان معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز با بیان اینکه این وزارتخانه در بخش جوانان بر روی ۳ موضوع مفاسد اخلاقی، طلاق و اعتیاد با تأکید بر مناطق حاشیه و بحرانی تمرکز کرده است، گفت: آموزش‌ها در اولویت این مجموعه قرار گرفته از این رو ۴۹ هزار ساعت کارگاه آموزشی برای ارتقاء مهارت‌ها با مشارکت سمن‌ها ارائه شده، ۷۰ هزار ساعت مباحث اخلاقی، ۷۲ هزار ساعت برای زوج های جوان کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است.

وی یادآور شد: در حوزه ورزش نیز ۹۰۰ مربی اثرگذار زن به طور خاص آموزش دیدند تا ضمن کنترل مخاطب، باشگاه‌های ورزشی را تحت کنترل قرار دهند. بر اساس گزارش ناجا میزان آسیب‌های اجتماعی نزدیک به زمان برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف و تا هفته‌ها بعد از آن کاهش پیدا کرده است.

نجفی جانشین اجتماعی ناجا نیز از بررسی دغدغه‌های آسیب‌های اجتماعی در این مجموعه نام برد و گفت: ناجا بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و بر اساس موارد خاص ورود پیدا کرده و گسترده‌ترین زنجیره مددکاری یعنی بیش از ۶۲۵ مددکار را به همراه خود دارد. همچنین مستندات تأثیرگذار جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی تولید و پخش کرده است.

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ۴ سال گذشته یعنی از سال ۹۲ تا آخر بهار ۹۶ حدود ۴۸ درصد شاهد کاهش و تقاضا در حوزه مواد مخدر بوده‌ایم، گفت: با کمک NGOها به پیشگیری از اعتیاد پرداخته شده به نوعی که در ۴ سال گذشته هر سال ۱۵ درصد کشفیات مواد مخدر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: جهت افزایش نشاط و رهایی از استرس و اضطراب گرایش به مواد مخدر افزایش داشته است اما با توجه به وضعیت ناگوار اعتیاد در آینده اقدامات علمی برای کاهش تقاضا به مصرف مواد مخدر، درمان آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد به عنوان یک دغدغه اصلی باید در بین تمام دستگاه‌ها تبدیل شود.

معاون اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز با تأکید بر اینکه پیشگیری مهمترین اصل این وزارتخانه است، گفت: پوشش صد درصدی دختران و پسرانه پایه ۶ و ۹ با نگاه مداخله زودرس و شیوع مورد توجه و تحلیل قرار گرفته‌اند؛ همچنین آموزش‌های کنترل برای افزایش تاب‌آوری دانش آموزان در معرض خطر و مهارت‌های مراقبت از خود در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: متون کتب در سطوح مختلف تحصیلی نیز اصلاحاتی داشته که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بطن آنها نهفته شده است.

مسئولان سازمان برنامه و بودجه نیز با حضور در این جلسه و با اشاره به مصوبات برنامه ششم توسعه مجلس و تشکیل شورای اجتماعی یادآور شدند: در سال ۹۵ دو هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان اعتبار به تمامی دستگاه های ذیربط در حوزه آسیب های اجتماعی اختصاص داده شد؛ همچنین ۲۰ میلیارد تومان به شورای اجتماعی تخصیص یافت خوشبختانه دو ردیف برای حاشیه‌نشینی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی هر کدام به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه سنواتی گنجانده شده که به طور صد درصد تخصیص خواهد یافت.

نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی نیز در ادامه ضمن انتقاد از عدم اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی یادآور شدند: بیکاری به عنوان مادر همه آسیب‌های اجتماعی باید در صدر توجه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد، صدا و سیما به عنوان یکی از عاملین افزایش آسیب‌های اجتماعی نسبت به اصلاح برنامه‌های اجتماعی اقدام کند؛ برنامه‌ریزی‌ها بر اساس واقعیت‌ها تنظیم شود؛ شرایط کسب و کار بهبود یابد، تفریحات بانشاط و سالم ایجاد و سیاسی کردن آسیب‌های اجتماعی به طور جدی پرهیز شود./

سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.