انتقاد از تمرکز ۷۰درصد اقتصاد در تهران/ بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین در مشهد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۳۶
شناسه : 2108
11
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس حاشیه نشینی را یکی از آسیب های جدی کلانشهرها دانست و گفت: متاسفانه حاشیه نشینی به خاطر سیاست های نادرست دولت ها به بحران ومعضلی جدی در کشور تبدیل شده است.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بحران حاشیه نشینی در کشور، تصریح کرد: رفع حاشیه نشینی باید دغدغه جدی دولت باشد زیرا آسیب های اجتماعی ناشی از آن در آینده ای نه چندان دور به کل جامعه و کشور سرایت می کند.

انتقاد از تمرکز ۷۰ درصد اقتصاد در کلانشهر تهران

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی،  از تمرکز ۷۰ درصد ثروت و اقتصاد در کلانشهر تهران انتقاد کرد وگفت: چرا باید ۷۰ درصد از بودجه کشور در تهران انباشته شود این در حالی است که باید به استان ها و شهرستان های محروم و کمترتوسعه یافته توجه بیشتری داشته باشیم.

عزیزی تصریح کرد: توزیع نامناسب امکانات و ثروت در شهرستان ها و استان ها موجب شده افراد به مرکز استان ها مهاجرت و حاشیه استان ها و کلانشهرها را برای زندگی انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  با تاکید بر رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات بین شهرستان ها و استان ها، برای رفع حاشیه نشینی، ادامه داد: مسئولان باید برای رفع حاشیه نشینی،  ثروت را عادلانه بین شهرستان ها و مرکز استان ها تقسیم کنند.

ساخت و سازهای غیرمجاز به دنبال غفلت و کوتاهی مسئولان ذی ربط

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با انتقاد از ساخت و سازهای  غیررسمی در مناطق حاشیه نشین، گفت: به دلیل غفلت و کوتاهی مسئولان ذی ربط، رشد سریع و قارچ گونه سکونت های غیرمجاز و غیررسمی در مناطق حاشیه نشین به معضلی جدی تبدیل و به خاطر عدم نظارت،  این مناطق مستعد انواع آسیب های اجتماعی است.

وی با انتقاد از وضعیت بهداشت و خدمات رفاهی حاشیه نشینان، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر ساخت و سازهای غیرمجاز، برخی از این مناطق از امکانات بهداشتی و آموزشی مناسب برخوردار نیستند هرچند وزارت بهداشت بدون توجه به حاشیه نشینی به آنها خدمات می دهد ولی کافی نبوده و باید در این خصوص فکر اساسی کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، حاشیه نشینی را یکی از آسیب های جدی کلانشهرها دانست و گفت: متاسفانه حاشیه نشینی به خاطر سیاست های نادرست دولت ها به بحران ومعضلی جدی در کشور تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: باید با تقویت بخش اقتصاد و ارائه امکانات مناسب رفاهی و بهداشتی به روستاها، شهرها و استان های کمتر توسعه یافته آنها را از محرومیت خارج و از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

پیشگیری بهتر از درمان است

عزیزی پیشگیری از حاشیه نشینی مهم عنوان کرد و گفت: هزینه پیشگیری یک سوم است اما راندمان آن ۱۱ تا ۳۰ درصد است لذا مسئولان باید به نحوی عمل کنند که حاشیه نشینی به وجود نیاید نه اینکه بعد از شیوع تازه به دنبال راهکاری برای رفع آن باشند.

وی با تاکید بر همکای مسئولانه تمام دستگاه ها برای رفع معضل حاشیه نشینی، تصریح کرد: برای رفع معضل حاشیه نشینی لازم است دولت، مجلس و همه دستگاه ها در کنار یکدیگر، با برنامه ریزی منجسم موجب کاهش حاشیه نشینی شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه حاشیه ها به زیستگاه آسیب های اجتماعی تبدیل و حاشیه های امنی را برای سوداگران مرگ و مافیای مواد مخدر فراهم کرده اند.

وجود  بیش از یک میلیون حاشیه نشین در مشهد

وی با انتقاد از وجود بیش از یک میلیون حاشیه نشین در شهر مشهد، گفت: در حال حاضر استاندارد حاشیه نشینی یک هشتم جمعیت است ولی در شهر مشهد با ۳ میلیون جمیعت یک میلیون حاشیه نشین وجود دارد و همچنین در شهر بجنورد با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۷۰ هزار حاشیه نشین وجود دارد که این معضل به خاطر بی توجهی به شهرستان ها و روانه شدن امکانات به مرکز استان ها است.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با انتقاد از بی توجهی نسبت به تمرکززدایی در استان های  خراسان رضوی و شمالی، گفت: متاسفانه به علت سهل انگاری مسئولان نسبت به تمرکززدایی، بنابراین مهاجرت و حاشیه نشینی را در استان های خراسان رضوی و شمالی نمی توان کنترل کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سوء مدیریت، تقسیم ناعادلانه بودجه و ثروت در نقاط مختلف استان ها و شهرستان های مختلف  و عدم توزیع نامناسب امکانات رفاهی و بهداشتی در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته را از عوامل شیوع حاشیه نشینی عنوان کرد.

 

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.