اعتیاد بیماری اجتماعی است/باید نگاه مردم به این معضل تغییر کند
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
شناسه : 700
15
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایده و طرح اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تفکر علمی و منطقی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: از این تفکر استقبال می‌کنیم، بالاخره به نتیجه رسیدیم که فرد مبتلا به اعتیاد، بیمار است و رفتارها و برخوردهای خشن پاسخگو نیست.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى را در پی دارد، افزود: تا زمانیکه بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیادآور می‏‌شود.

 نماینده مردم شیروان در مجلس اظهار داشت: اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه هاى مختلف می‌شود.

 عزیزی تصریح کرد: همچنین ویرانگری‏‌هاى حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد.

 به گفته وی، پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین‌‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، موثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.

 عزیزی افزود: متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را هم به سمت خود کشانده است، مبارزه با اعتیاد اقدامى است استراتژیک در مقابله با ابزار نظام سلطه جهانى در انحطاط اخلاقى جوامع با اهداف خاص سیاسی.

 وی اظهار داشت: باید نگاه مردم را نیز نسبت به معضل اعتیاد عوض کنیم، به معتاد به‌عنوان یک بیمار توجه کنیم و برای مبارزه با این غول خانمانسوز که از انتهای قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم رشد یافته، پای کار بیایند.

 نماینده مردم شیروان در مجلس با اشاره به اینکه اعتیاد مانند کرمی است که در خانواده نفوذ یافته و پایه‌های آن را خراب می‌کند، ادامه داد: مبارزه با اعتیاد موضوع اجتماعی است، باید با همکاری و آگاه‌سازی مردم آن را به حداقل برسانیم زیرا صد درصد نمی‌توان این معضل را از بین برد و هیچ کشوری نیز تاکنون چنین کاری انجام نداده است بلکه باید بتوانیم درست مدیریت کنیم تا با اجتماعی کردن و پیشگیری، مردم بویژه نسل نوجوان و جوانان آگاهانه به سمت مصرف مواد مخدر نروند در حقیقت ناآگاهی ریشه گرایش به اعتیاد است .

 عزیزی با تاکید بر اینکه اعتیاد معضل امنیتی نیست ، بلکه اجتماعی است ، ادامه داد: به جای آنکه معتاد را به زندان ببریم و یا برخورد خشن با وی داشته باشیم ، باید مراکز ترک اعتیاد و مراکز روانشناسی را افزایش دهیم.

 رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر با جلب مشارکت اقشار مختلف ضروریست، از این رو وظیفه ما علاوه بر تلاش در حوزه درمان و مقابله، باید موضوع پیشگیری در راس برنامه‌های نهادهای مختلف، کانون‌ها، مراکز ورزشی و غیره قرار گیرد.

 عزیزی با بیان اینکه باید برنامههایی را در جهت مبارزه با اعتیاد در حوزه‌های مختلف از خانواده، محله، محیطهای کاری، فرهنگی، مذهبی، آموزشی و غیره عملیاتی کنیم، گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی، تربیت کادر متخصص مربیان پیشگیری از اعتیاد، توزیع بستههای آموزشی و فرهنگی در این خصوص، استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی و گروهی به خصوص صدا و سیما از جمله برنامههایی است که می‌تواند در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد. این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: به کارگیری مناسب استراتژی‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر، دانستن نیازها، مشکلات، پتانسیل‌ها و توانایی‌های اجتماعی است که با جلب مشارکت های مردمی می تواند در مقابله با اعتیاد به موفقیت دست یافت. عزیزی، موضوع اعتیاد در جامعه بویژه میان جوانان را جدی دانست که به هیچ عنوان قابل کتمان و پنهان‌کاری نیست و باید وارد عمل شد.

 وی افزود: از عموم مردم انتظار داریم تا حساسیتهای خود را نسبت به خطرات مواد مخدر افزایش دهند تا بتوانیم با کمک خانوادهها شاهد کنترل و پیشگیری از پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر در جامعه باشیم.

 

دوشنبه ۲۸ مهر۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.